Tjugoandrajuli ♥ En blogg om Norge och 22juli

Alla inlägg den 29 oktober 2012

Av Josefine - 29 oktober 2012 21:48

 

Av Josefine - 29 oktober 2012 21:46

 
(Jag äger varken bilderna, videon eller musiken.)

Av Josefine - 29 oktober 2012 21:45

Vila i frid Victoria och alla andra som miste sina liv ♥

  

 
(Jag äger varken bilderna, videon eller musiken.)
Av Josefine - 29 oktober 2012 21:43

Jag blir rörd när jag ser minnesvideor om det som hände. Jag känner hur tungt det blir att andas. Jag känner hur det gör ont.


Av Josefine - 29 oktober 2012 21:34

De ska riva Cafébyggnaden, bygga ett litet torg, bygga en strand och bygga nya byggnader. Varför? Utøya blir inte Utøya mer. Ön kommer förstöras. Ön kommer inte ha kvar sin vackra natur. Utøya är enligt mig en av nordens vackraste öar och jag vill besöka ön. Inte gå på ön men se den. Jag vill inte gå på den marken då ungdomar sprang i panik och blev skjutna. Jag vill inte heller se de ställerna många låg. Jag vet vart offren befann sig och hur de miste livet. Det är då inget roligt att gå där. Jag vill inte det. 
 
Varför ska de förstöra det vackra Utøya? 
 
Tältplatsen
 
Badstranden 
 
 
Torget
 
 
Bakken
 
 
Ön
 

Av Josefine - 29 oktober 2012 21:33

Inget är som det var förr. 
Inget är bra.
Inget är roligt.
 
Jag sitter hemma. Jag sitter i tystnad. Jag har ingen lust. Jag tänder ett ljus. Inget kommer göra mig hel igen. Jag vill bara försvinna. Jag vill inte längre. Jag vill spola tillbaka tiden. Jag vill tillbaka. Tillbaka till glädjen. Jag ler och skrattar varje dag när jag glömmer det som hänt. Det är som om det aldrig har hänt. Men sen får jag tillbaka tanken. Tanken om 22 juli. Tanken om ungdomar som springer i panik och skräck på en hjälplös Ö medans det är kaos på gatorna i centrala Oslo. Vänner, familj och släkt dör. De dör i skräck och förtvivlan. Springer och försöker gömma sig. Men förgäves. 69 ungdomar på paradisets Ö och 8 i älskade Oslo. Det kommer aldrig bli det samma igen. 
 
 

Ovido - Quiz & Flashcards